Jak dbać o bezpieczeństwo płatności online?

Czy czytałeś kiedykolwiek zakładkę „bezpieczeństwo” na stronach pośredników obsługujących płatności online? Czy wiesz, jak sprawdzić, czy dana instytucja finansowa działa legalnie i znajduje się w rejestrze Komisji Nadzoru Finansowego albo Narodowego Banku Polskiego? Co robisz, by przestrzec się przed cyber-przestępstwami? Dzisiaj porozmawiamy o kwestii bezpieczeństwa transakcji online. Pomimo tego, że systemy zabezpieczeń w naszym kraju oraz te międzynarodowe działają naprawdę dobrze, nie ma programu bez wad. Jak zadbać o bezpieczeństwo płatności online?

Zakładka „bezpieczeństwo”
W Polsce mamy kilku potężnych pośredników, którzy zajmują się obsługą płatności online dla firm (i czasem osób indywidualnych). Ich działalność powinna być przejrzysta, a wszelkie informacje o systemach zabezpieczających – udostępnione. Zaglądając na stronę Dotpaya, jednego z największych operatorów w Polsce, nie mamy wątpliwości, że przyłożyli się oni do podania jak największej ilości informacji. Dotpay chronią systemy, spełniające międzynarodowe standardy jakości, np. Certyfikat PCI DSS, Certyfikat Thawte Web Server Certificate, czy polski Certyfikat Rzetelnej Firmy. Posiadanie certyfikatów nie jest wyróżnieniem stopnia jakości takich instytucji finansowych, ale koniecznym do spełnienia wymogiem! Programy zabezpieczające mają na celu ochronę użytkowników np. przed nieprawidłowym przetwarzaniem danych osobowych (imienia i nazwiska, numerów kart płatniczych, haseł, loginów itd.), „tarczy” przeciwko różnego rodzaju wyłudzeniom czy oszustwom. Poza tym, niektóre certyfikaty potwierdzają ważne informacje o danej instytucji finansowej, np. taką, czy nie jest zadłużona! Zdecydowanie polecamy czytanie od czasu do czasu tej zakładki na stronie różnych agentów rozliczeniowych, bo dzięki temu możemy w dowiadywać się, na jakich zasadach działają tego typu instytucje i co tak właściwie są w stanie nam zaoferować (prócz szybkiego przelewu).

Sprawdzaj każdą nową firmę z jakiej korzystasz
Bardzo ciekawym sposobem na sprawdzenie, czy nowa firma, z której usług zamierzamy skorzystać, znajduje się w „gronie zaufania”. Wystarczy zajrzeć na stronę Komisji Nadzoru Finansowego i wyszukać w wyszukiwarce nazwę danej firmy. Komisja ma na celu weryfikowanie i nadzorowanie prawidłowej działalności instytucji finansowych, więc informacje z ich strony są najbardziej aktualne. Rzetelne rejestry prowadzi także Narodowy Bank Polski, a wszystkie informacje również są udostępnione do publicznej wiadomości w Internecie. Mniej sprawdzonym (i bardziej czasochłonnym) sposobem na sprawdzenie danej firmy jest poczytanie o niej na forach czy grupach. Niestety, obecnie trudno zweryfikować subiektywne komentarze użytkowników, ale możemy przyjąć, że jeśli firma ma mało negatywnych opinii, to można bezpiecznie skorzystać z jej usług. Ale doradzamy raczej pierwszy sposób.

Uważaj, z jakiego miejsca się logujesz
Być może to oczywiste, ale logowanie się do aplikacji mobilnej banku w restauracji czy na środku rynku znanego miasta może nie być dobrym pomysłem. Uważajcie na sieci publiczne! O ile to możliwe, korzystajcie z własnych transferów lub wi-fi albo poproście znajomą osobę o udostępnienie sieci. Bardzo wiele cyberprzestępstw zdarza się właśnie za pośrednictwem fałszywych sieci publicznych (lub normalnych sieci publicznych, które są niedostatecznie chronione). Nie warto ryzykować i pamiętać o robieniu płatności w domu lub w bezpiecznym miejscu. Zmieniajcie też swoje dane do logowania co jakiś czas (login i hasło).

Zobacz również