Płatności bezgotówkowe: IVR

Transakcje bezgotówkowe powoli zastępują nam obrót gotówkowy, co na pewno nie raz zauważyliście w swojej codzienności. Coraz częściej brakuje nam drobnych na niewielkie zakupy, a po banknoty chodzimy specjalnie do bankomatu. Nawet w małych osiedlowych sklepikach dostępne są terminale płatnicze, a za bilety komunikacji miejskiej możemy zapłacić aplikacją w telefonie. Polska jest krajem wiodącym w korzystaniu z nowinek technologicznych z kategorii płatności bezgotówkowych – i możemy być z tego dumni. Dzisiaj porozmawiamy o Interactive Voice Response (IVR), nieco zapomnianej metodzie, którą warto znać. Zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu!

Na czym polega metoda płatności IVR?
IVR to system telekomunikacyjny, który świadczy usługi audiotekstowe. Klient, który łączy się z centralą może np. uzyskać informacje na jakiś temat, wybrać język konwersacji czy właśnie sfinalizować transakcję. Dla IVR charakterystycznymi numerami telefonów są te z prefixem 0-70~, więc bardzo łatwo je rozpoznać. Ma to też swoje wady, ponieważ dzwoniąc pod taki numer zostaje od nas pobrana dodatkowa opłata (nie wlicza się do zwykłego połączenia telefonicznego). Jak to działa w praktyce? Dzwonimy pod podany numer i łączymy się ze sprzedawcą, który ma dostęp do panelu operatora obsługującego IVR. Rolą sprzedawcy jest spisanie imienia i nazwiska osoby dzwoniącej oraz szczegółów transakcji, po czym transferuje połączenie do automatycznej sekretarki. Przechodzimy zatem na zautomatyzowany system, który weryfikuje tożsamość osoby dzwoniącej oraz dane jej karty płatniczej. Jeśli połączenie przebiegnie w pomyślny sposób, żądana transakcja zostanie sfinalizowana – i to wszystko. Zdarza się też, że dokonując zakupu w ten sposób od razu dostajemy numer telefonu do automatycznej centrali, która od razu pobierze nasze dane i sfinalizuje transakcje. 

Gdzie sprawdza się IVR?
Może nie jesteśmy nawet świadomi, jak powszechna jest ta usługa. Na pewno przychodzą nam na myśl telezakupy, gdzie podczas prezentowania danej oferty od razu mamy możliwość skorzystania z niej. Ale to nie wszystko. IVR jest też popularny np. w serwisach pogodowych lub informacyjnych, do których dzwonimy by uzyskać konkretne informacje. Ta metoda płatności bezgotówkowej świetnie sobie radzi również w licznych konkursach na wizji czy telehoroskopach. IVR to tak naprawdę jedna z pierwszych metod płatności bezgotówkowych, która została wprowadzona na nasz rynek. Obecnie popularne organizacje rozliczania płatności rozszerzają funkcjonalność IVR – zwłaszcza dlatego, że ta metoda cieszy się większym zaufaniem wśród osób starszych.

Jakie są zalety IVR?
Podsumujmy powyższe informacje i zbierzmy kilka konkretów. Aby korzystać z płacenia przez IVR nie potrzebujemy dostępu do Internetu ani smartfona, bo wystarczy nam zwykły telefon i karta płatnicza. Użytkownicy cenią sobie IVR właśnie za ten minimalizm w obsłudze. Poza tym to bardzo bezpieczna metoda, nie tylko pod względem dokonywania płatności, ale także ze względu na ochronę naszych danych osobowych i danych karty płatniczej. Nikt poza automatycznym systemem nie ma do nich dostępu!

Zobacz również